DEAR VISITOR,


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bermakna aku yang terbaik dalam kalangan kamu. bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya akan dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan." - Hassan al Basri

Kita usaha yang terbaik, Semoga Allah terima amal-amal kita =)

May 21, 2010

.pantang betul tengok lelaki..

salam n petang 

:)

alhamdulilah, aku masih bernyawa hari ni, macam biasa, pagi2 aku bangun kemas umah, makan n on9! hehehe.. aku hari ni baek hati nak cakap sal kepantangan aku kat sifat lelaki  yang satu ni. aku paling pantang, kalau aku keluar jalan2 hari jumaat,(sebab selau jumaat je aku free, hehe) then jumpa mamat2 melayu yang kompemnya islam, leh sedap2 lepak kat warung2, restoren2, or mal12 yang aku pegi,.adeh, sakit mata tahu x?

kaum2 adam, 
jumaat sekali je dalam seminggu, yang sekali pun anda xboleh pegi, macamana dengan yang wajib sehari2 ni? kenapa cik malas sangat nak g semayang ni cik abang? uzur eh? huhu.. yang aku tahu, seseorang muslim tu, dikecualikan dari sembahyang jumaat ni, kalau2 dia tu... 
  • Sakit -sakit yang boleh memudaratkan kalo dia solat jugak
  • Perang - Orang yang berada di medan perang
  • Musafir
  • Takut dizalimi
kalau dok melepak je, xkan sakit, perang, n takut dizalimi,kan3? hehe erm.. solat jumaat ni wajib, wajib untuk lelaki. aku sendiri suka tengok orang lelaki semayang jemaah jumaat, rasa macam sejuk perut ibu mengandung, hehe, macam dah beranak pulak aku ni, hihi. bagi aku, solat jumaat jelah, time betul2 orang2 islam bersatu, duduk dalam satu masjid, sama2 solat, solat tu kan tiang agama :) tambah2 kat malaysia ni, kalau nak tengok orang2 islam bersatu memang payah, kalau x tunggu raya, semayang jumaat, bila lagi kan.. tapi kalau konsert, jom heboh ke, ramai la pulak kan, hehe..

kita kena bersyukur, alhamdulilah malaysia ni aman, tapi kita kena ingat, muslimin-mulimat kat luar negara sana, palestin, iraq..marilah sama2 kita berdoa, bersatu tuk kesejahteraan mereka.. umat islam kat malaysia kena sama2 peka pasal hal ni.. meh solat meh, 2 rakaat je bang, kui3 ~~



tengok ni, sejuk tak mata tengok? hehe.. erm, aku xla kata aku ni baik sangat nak ingat2 kan orang, cuma, kita sama2lah amik iktibar apa yang elok dengan apa yang xelok ok.. aku sendiri akan sedih kalau2 adik aku yang lelaki sorang tu xnak g semayang jumaat, tapi alhamdulilah la, setakat ni, dia xpenahla ponteng solat jumaat depan aku, harap2 dia xkan buat.. last but not least, renung2kan, selamat beramal!! :)

"Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk" (Hadis riwayat Abu Daud)"







4 comments:

FyZa said...

ha btul 2...nyampah tul klu da yg nmpk kat shoping complex ke b'kepit ngan bini ke awek ke..dah taw smyng jumaat x p..ish geram neh..

khairi malik said...

kalau semayang jumaat pun tak nak pergi, semayang lain apatah lagi. Entah buat entahkan tidak!

missalya hamed said...

hehe.. uish marah sangat 2, kui3..
memang patot po marah kan kak,
xmalu ke kan diorng tu orang tengok, ish3!

:)

missalya hamed said...

incik khairi:

btol2.. hope lelaki2 malaysia buleh berubah.. amin~~

There was an error in this gadget