DEAR VISITOR,


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bermakna aku yang terbaik dalam kalangan kamu. bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya akan dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan." - Hassan al Basri

Kita usaha yang terbaik, Semoga Allah terima amal-amal kita =)

May 20, 2010

. cubaan berjaya .

salam n malam :)

petang tadi saya sangat bahagia. baru lepas berjaya memasak mee kari buat pertama kalinya, hehe.. uh. sedap babe~ xmalu x puji masakan sendiri?? hihi.. semuanya hasil resepi sendiri, n petang yang indah lagi permai ni, aku nak share resepi terbaik dari ladang ni dengan korang :) ni agak2 tok makan 4 orang tau!

Bahan- bahan tok kari/kuah
mula2, korang blend bahan2 ni:
  •  2 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih  
  • 2 hiris halia
then sediakan benda2 ni:
  • minyak sesenduk
  • paket serbuk kari, ( aku pakai adabi yang 50sen tu :) )
  • ayam secukup rasa 
  • nak buh udang cam aku boleh gak :) 
  • tauhu
  • garam secukup rasa
  • 1 senduk cili kisar/ cili boh 
  • 1 santan sekotak/ atau sebiji kelapa
  • 3ketul fish cake
bahan sesedap rasa: 
  •  tauge   
  • telur rebus 
  • limau nipis
  • cili merah :) tapi ni aku lupa bli tadi, so xda dalam gamba :)

cara-cara penghasilan mee kari yang mabeles:
  1. panaskan minyak, then tumiskan bahan2 yang korang dah blend tadi.
  2. masukkan cili kisar, agak2 pecah minyak tu, masukkan kari & air sket.
  3. masukkan plak ayam udang 
  4. agak2 ayam tu dah nak masak, masuk plak tauhu & fish cakes
  5. dah siap dah, tunggu jelah agak2 10 minit camtu kot.. then pandai2 la masukkan garam bagi sedap :)

gamba gagal tok di upload lah.. nanti aku upload lain,.adeh~ klah
tata!



No comments: