Posted by Imam Muda Asyraf on April 1st, 2011
Perundangan Islam diturunkan bukan untuk menghukum. Namun
untuk mendidik. Disebabkan itulah Islam amat menitik beratkan perlindungan
terhadap insan yang menemui pintu taubat. Dalam Islam, keaiban manusia bukanlah
dianggap sesuatu yang perlu diketengahkan. Malah ianya ditutup serapat yang
mungkin kerana itulah sifat rahmat Allah SWT. Setiap orang mempunyai keaiban
dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu
tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di
dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang, kamu tidak
mengetahui.”(Surah An-Nuur: 19)
Ini bertepatan dengan hadis Nabi SAW :
Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daripada kamu adalah orang
yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang
bertaubat.”( HR Ahmad)
Setiap manusia tidak terlepas dari keaiban. Samada diketahui
oleh orang lain mahupun menjadi rahsia diri sendiri. Namun, Allah itu berkuasa
menutup keaiban hamba-hambaNya. Ia juga berkuasa membukanya.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barang siapa menutup
aib seseorang Islam, maka Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan di akhirat.
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Segala maksiat manusia disekeliling kita perlulah dicegah.
Kita membenci segala perbuatan maksiat. Namun kita tidak membenci orang yang
melakukan maksiat tersebut. Apatah lagi melaknat orang tersebut. Ini kerana Ahl
al-Sunnah wa al-Jama‘ah, dalam menghadapi sesuatu kemungkaran membezakan antara
perbuatan dan si pembuat. Diterangkan bahawa perbuatan tersebut adalah salah
supaya pembuatnya berhenti dan ia tidak diikuti oleh orang ramai. Ada pun
terhadap pembuatnya, Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah menangguhkan sebarang hukuman
sehingga diperhatikan tiga syarat berikut:
Ditegakkan hujah kepadanya, iaitu mengemukakan dalil dan
hujah bahawa apa yang dilakukan adalah satu kemungkaran. Kemudian dibersihkan
salah fahamnya, iaitu dalil dan hujah tersebut diberi dalam bentuk penerangan
yang jelas bagi membersihkan apa-apa kekeliruan yang mungkin dihadapi olehnya
apabila melakukan kemungkaran tersebut. Akhirnya Islam mempertimbangkan sama
ada dia melakukan kemungkaran tersebut dalam suasana sedar dan rela, atau dalam
suasana terpaksa, tersilap atau tidak mampu untuk mengelaknya.
Demikian sikap hati-hati Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah dalam
membezakan antara perbuatan dan pembuat.
‘Umar al-Khaththab RA menerangkan bahawa pada zaman
Rasulullah SAW terdapat seorang lelaki yang bernama ‘Abd Allah. Dia lazim
(berjenaka) sehingga membuat Rasulullah SAWtertawa. Nabi SAW pernah merotannya
(sebagai hukum hudud) kerana kesalahan minum arak.
Pada satu hari dia dibawa menghadap baginda atas kesalahan
yang sama, lalu dikenakan hukuman rotan. Melihat yang sedemikian berkata
seorang lelaki: “Ya Allah! Laknatlah dia! Betapa banyak kali dia telah dibawa
menghadap Rasulullah atas kesalahan yang sama!” Namun Nabi SAW menjawab:
Jangan melaknatnya! Demi Allah! Aku tidak tahu bila ternyata
dia mengasihi Allah dan Rasul-Nya. (Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam
Shahihnya, hadis no: 6780 (Kitab al-Hudud, Bab berkenaan membenci laknat kepada
orang yang minum).
Berlaku beberapa kes dalam zaman Nabi SAW yang menunjukkan
bahawa Islam bukan semata-mata untuk menghukum. Namun ia juga sebagai produk
dalam mendidik jiwa. Manusia yang paling arif berkenaan hukum Allah SWT iaitu
Nabi SAW. Namun terdapat kisah bagaimana proses berlakunya pelaksanaan hukum
hudud yang melalui proses menutup keaiban terlebih dahulu.
Hadits dari Nu’aim bin Hazzal : “Ma’iz bin Malik adalah
seorang yatim dibawah asuhan bapakku. Lalu dia berzina dengan seorang budak
dari suku itu. Maka bapakku berkata kepadanya, “Pergilah kepada Rasulullah SAW,
lalu beritahulah kepada baginda apa yang telah engkau lakukan. Semoga beliau
memohonkan ampun untukmu”.Bapakku menghendaki hal itu karena berharap Ma’iz
mendapat penyelesaian.
Maka Ma’iz mendatangi Rasulullah SAW dan berkata, “Wahai
Rasulullah sesungguhnya aku telah berzina. Maka tegakkanlah kitab Allah
atasku”. Lalu baginda Nabi SAW berpaling darinya. Kemudian Ma’iz mengulangi dan
berkata, “Wahai Rasulullah sesungguhnya aku telah berzina. Maka tegakkanlah
kitab Allah atasku”. Maka baginda berpaling darinya. Kemudian Ma’iz mengulangi
dan berkata, “Wahai Rasulullah sesungguhnya aku telah berzina. Maka tegakkanlah
kitab Allah atasku”. Sampai dia mengulanginya empat kali.
Rasulullah SAW bersabda, “Engkau telah mengatakannya empat
kali. Lalu dengan siapa ?. Dia menjawab, “Dengan si Fulanah”. Lalu beliau
bersabda, “Apakah engkau berbaring dengannya?”. Dia menjawab, “Ya”. Lalu beliau
bersabda, “apakah engkau menyentuh kulitnya?”. Dia menjawab, “Ya”. Lalu beliau
bersabda, “Apakah engkau bersetubuh dengannya?”. Dia menjawab, “Ya”. Maka
Rasulullah SAW memerintahkan untuk
merejamnya. Kemudian dia dibawa keluar ke Harrah (Nama
tempat di luar kota Madinah). Tatkala dia direjam, lalu merasakan lemparan
batu. Dia berkeluh kesah, lalu dia keluar dan melarikan diri. Maka Abdullah bin
Unais mengekorinya. Sedangkan sahabat-sahabatnya yang lain telah lelah.
Kemudian Abdullah mengambil tulang betis unta, lalu melemparkannya, sehingga
dia membunuhnya. Lalu dia mendatangi Rasulullah SAW dan menceritakannya kepada
baginda. Maka beliau bersabda, “Tidakkah kamu membiarkannya, kemungkinan dia
bertaubat, lalu Allah menerima taubatnya!” (kisah lengkap pada Sahih Muslim
no.4206)
Menurut Syeikh Islam Ibn Taimiyyah, Nabi SAW sebenarnya
sedang berusaha agar hukuman rejam ke atas Ma’iz itu tidak berlaku. (Majmu
Fatawa 16/31) Ini menunjukkan kepada kita bahawa banyak ruang yang boleh
ditutup keaiban tersebut, maka hendaklah kita menutupnya. Disebabkan kita sendiri
yang membukanya, maka berlakulah pengadilan Allah SWT terhadap hambaNya.
Sabda Rasulullah SAW : Jauhilah perkara-perkara keji yang
telah dilarang oleh Allah. sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia
menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada Allah. Ini kerana jika
sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan
menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh Allah ‘Azza wa
Jalla.(Dikeluarkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau
berkata: “Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syaikh (al-Bukhari dan Muslim)
dan mereka tidak mengeluarkannya.” Ini dipersetujui oleh al-Zahabi.)
Maksiat itu bukanlah suatu yang perlu dipromosikan. Ini
kerana jika ianya sering dicanang merata maka ianya menjadi suatu kebiasaan.
Maksiat itu ada bezanya. Ada maksiat secara tertutup dan ada juga maksiat
secara terbuka. Maksiat secara tertutup perlulah ditutup serapatnya. Namun
maksiat secara terbuka perlulah digerakkan tindakan dalam mencegahnya. Kita
bimbang apabila maksiat itu dianggap biasa, maka ianya sebenarnya sedang
memanggil azab Allah. Maksiat secara terbuka adalah satu dosa purba dahulu kala
yang sudah dimodenkan.
Kisah kehancuran kaum Nabi Lut AS dirakamkan di dalam surah
al-Ankabut ayat 29 maksudnya : Adakah patut bagi kamu mendatangi lelaki (
homoseksual) dan menyamun di jalan raya dan kamu membuat kemungkaran di
tempat-tempat pertemuan kamu. Maka tidaklah ada jawapan kaumnya melainkan
bahawa mereka berkata : Datanglah kepada kami azab Allah itu, jika sungguh
engkau dari orang-orang yang benar.
Al-Isfahani di dalam kitab al-Mufradat fi Gharib al-Quran
menceritakan bahawa maksud perkataan ‘naadiy’ dalam ayat ini adalah tempat
manusia berkumpul. Iaitu mereka kaum Nabi Luth melakukan maksiat di tempat
secara terbuka.
Manakala Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya mengatakan bahawa
: “Kaum Luth melakukan maksiat dan berbicara sesuatu yang tidak wajar di tempat
pertemuan mereka yang mana mereka berkumpul disitu dan langsung tidak
mengingkari perbuatan mungkar antara satu sama lain.
Kisah Nabi Luth ini menggambarkan kepada kita, sekiranya
suatu maksiat itu dianggap ‘biasa’ maka ianya sama seperti kita mencabar Allah
SWT untuk menurunkan azabnya.
Kesimpulannya disini, maksiat secara terangan dan terbuka perlu
kita cegah dan bukan dipromosikan. Walaupun terdapat sebahagian pendapat yang
membenarkan kita mengumpat si pelaku maksiat secara terbuka, namun ianya masih
atas dasar bukan menghukum. Tetapi mencari titik proses didikan. Perbuatan
maksiat perlu dibezakan dengan si pembuat maksiat. Namun sekiranya maksiat itu
suatu yang tersembunyi maka menutupnya adalah lebih baik. Kepada pelaku
maksiat, sekiranya terdapat sejarah kisah dosa lama sewaktu muda, maka kepada
Allah kita memohon keampunan. Dan sembunyikan kisah itu dari habuan telinga
manusia.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA ia berkata, “Aku pernah
mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Seluruh umatku akan diampuni dosa-dosa
kecuali orang-orang yang terang-terangan (berbuat dosa). Di antara orang-orang
yang terang-terangan berbuat dosa adalah seseorang yang pada waktu malam
berbuat dosa, kemudian di waktu pagi ia menceritakan kepada manusia dosa yang
dia lakukan semalam, padahal Allah telah menutupi aibnya. Ia berkata, “Wahai
fulan, semalam aku berbuat ini dan itu”. Sebenarnya pada waktu malam Tuhannya
telah menutupi perbuatannya itu, tetapi justru pagi harinya ia membuka aibnya
sendiri yang telah ditutupi oleh Allah.” (Muttafaq ‘alaih HR Bukhari dan
Muslim).
No comments:
Post a Comment