DEAR VISITOR,


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bermakna aku yang terbaik dalam kalangan kamu. bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya akan dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan." - Hassan al Basri

Kita usaha yang terbaik, Semoga Allah terima amal-amal kita =)

Jan 7, 2011

.inspirasi dan aspirasi mereka kepada saya.

salam n salam 1malaysia
:)

6 Januari 2010
Kediaman Dato Seri Mustapa Mohamed
Program Bicara Orang Muda 

semalam, aku ada join program ni. program bicara orang muda,194 orang hadir program bicara orang muda anjuran Persatuan Alumni Pemimpin Mahasiswa(ASPIRASI) ni.Tetamu2 yang dijemput bekas pemimpin mahasiswa universiti-universiti seluruh Malaysia dari 2001 hingga sekarang.banyak jugak la input dapat, antaranya isu semasa pasal pekerjaan lepas bergraduan, matlamat aspirasi , Siposium Dilema Melayu (menarik ni) yang akan buat bulan 2 ni n isu2 yang lain, memang layan aku tadah telinga, free dapat ilmu sikit dari mereka2 tu....  mantap oh dorang ni dalam bagi idea n pendapat masa sesi soal jawab semalam. siyes. xjemu dengar. :)


semalam jugak la aku boleh kata mengenali dengan lebih dekat Datuk Seri Mustapa Mohamed,Menteri Perdagangan dan antarabangsa, (fb beliau, klik sini) beliau ni sangatla prihatin orangnya, melalui apa yang aku dengar semalam, beliau banyak bagi sumbangan dalam memperjuangkan hak kebajikan mahasiswa dari dulu sampai sekarang. walaupun sekarang ni beliau dah xjadi menteri pengajian tinggi lagi, tapi beliau ni salu gak update pasal mahasiswa ni :) turut hadir semalam,Menteri Dato' Dr Awang Adek,Timbalan Menteri Kewangan, beliau pon sempat jugak bagi sikit kata2 semangat tuk semua maju dalam apa pon yang dibuat, thanks to both dato :)

tambah lagi, lawa kot uma tuu. suka konsep nya. simple n selesa. umah yang banyak berjasa tuk team abg2 kakak2 aspirasi satu masa dulu n sekarang juga :) thanks tuk yang mengajak ke program  semalam, incik kiren, walaupon sedikit lost pada awalnya kenapa saya kena pegi program tu, tapi xpe, program ilmu tu, xbaik tolak :) eh,lau nak cari mana aku, tengok ah lam gamba atas, tudung itam, baju biruuu tuuu. hahahah :P

ok. done update pasal semalam.


harini, jumaat yang indah. xada apa2 tekanan yang bebanan yang menghalang aku berada depan lappy ni sejak ni daari tengahari terik tadi. heeeeeee~ pagi tadi pon free, xda kelas. tapi terpaksarela ke kelas coz ada perjumpaan ngan penasihat akademik (PA) kitorang yang comelkiutmiut Maam Jestin n Mem Hapsa, then kna jumpa kaunselor kami yang comel juga. en. shah, ada hal katanya..

pejumpaan PA tadi, leh la aku update pasal pretasi akademik budak2 kos aku sem ni.dari apa yang kitorang tau tdi, 
  • 4.00-3.50:: 4 orang
  • 3.00-3.49:: 17orang
  • 2.50-2.99:: 16orang
  • 2.00-2.49:: 4 orang
haa. teka aku kat kategori mana? haha biasa2 je. masuk dalm yg 17 orang tu. tadi maam ada jugak cakap, so far, sem ni mostly meningkat, n da best part is batch kitorang batch terbaik untuk kos civil engineering. wow. hebat kan? ape ag. clapclapclap :P haha bangga la kejap. haha tapi apa2 pon. aku percaya, kitorang mesti leh buat lagi baik.. not forget, congrats to aini, nisa, anis n salwa yang maintain dekan every semester ! waa, hebatkan mereka :)  

tadi jugak ada sesi berkongsi rahsia kejayaan bersama nisa(best student kos kami) n yus(bes student for cadet), share dimana silapnya bagi yang drop result, n sama2 cari apa kelemahan masing, n dari apa yang aku dapat, secara konklusinya, 
  1. belaja kena smart
  2. konsisten,
  3. jangan banyak meniru, 
  4. jangan banyak main!
  5. kurangkan bercakap(dipercayai mengurangkan ilmu,terkena aku :P)
  6. tolong menolong sesama kawan
  7. kuatkan semangat lawan pengaruh kawan
  8. buat assigment sendiri,no COPY!
  9. fikirkan masa depan! IBUAYAH!
  10. jadikan kawan2 yang berjaya sebagai contoh:)
heh. baguskan, seronok je rasa bila tengok kawan2 sama2 bekumpul macam tadi, harap2 lepas ni, semua budak2 kos civil 2008 leh sama2 berjaya, kita kekalkan n naikkan lagi pointer sem ni n yang mendatang insyallah...

after makan pizza yang di belanjakan oleh PA tersayang kami tadi, aku n in bergegas ke HEPA tuk jumpa en shah, kaunselor kami. there are 3 programme menanti kita.. some of work need to be finish by next friday. untuk peers, ahli2 jugak perlu di update , coz sum of us yang dah final year perlu di cari pelapis mereka... then kusus tahunan peers ujung bulan ni :) bulan 4 ni ada Career Fair 2010,untuk senior2 ku yang bakalan grad ujung tahun ni,  sejumlah tenaga yang banyak perlu dicari dalam masa terdekat ni... ada sape2 berminat nak jadi penggerak karnival ni? text me ok! :))

ASPIRASI n INSPIRASI, may we have a bright journey throughout this 2011 :)
tata!

No comments: