DEAR VISITOR,


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bermakna aku yang terbaik dalam kalangan kamu. bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya akan dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan." - Hassan al Basri

Kita usaha yang terbaik, Semoga Allah terima amal-amal kita =)

Jan 28, 2011

. review sekitar kedai mamak .

salam n salam 1malaysia.
:)

pagi sume! huhu serius x leh tdo nih. adoi. tbe2 ada mood baik pulak nak menaip ni :) hari ni alhamdulilah, sume bejalan lancar.kelas tutorial geotech pagi2 tadi dah buat aku semangat sikit nak study subjek yang awalnya-langsung-akuxpaham-satu-apepon tuu~ haha thanks mem jestin! :) then sambung pulak subjek LK, macam biasa, aku suka kelas tuu walaupon aku sangat la selalu blurrr,haha, petang kelas arab, dengan ustaz khairi yg hensem tu, mesti la bes an kelas dye :P 

haha,comel uh budak ni! aku google gamba tdo tadi,nak menggambarkan ketidak-hingatan aku tdo sampai ke magrib balik kelas tadi, bangun2 je dah gelabah coz plan asal xmenjadi nak balik ampang lepas maghrib coz asignment geotech yg kena anta esok xsiap agi, heh. janji pulak ngan adik aku ina nak g pasa malam ampang, aleh2,pukul 1030 baru lerr sampai ampang, memang ke mana2 la kan pasa malam tuu, haha :P 


ye lah, nak siaap kan assignment tu dah la lambat, boleh pulak time tu nak setel sal KURSUS INDUKSI PEER LEADERS SESI 2011. patotnya aku memang kena g kusus, then, banyak sangat masalah, kusus tuu ditangguhkan pas cuti, adeh, blurr, xtahu nak rasa apa, sedih xdapat g? geram coz plan xtegugat? syok coz cuti ni free? kesian kat membe2 yang da beli tiket lambat? adeh. ntah semua becampor jadi 1.=( =)


adeh, sekali lagi, selalu tersasar dari niat asal nak menaip tau,hukhuk. tadi, sesampai je kat umah mama aku tadi, ngat nak balik, tibe2 lapa, so aku ngan ina, begerak la ke HAFIZ CORNER, kedai mamak yang bes dekat2 uma mama aku nii.. n aku yg kelapran gilosss ni, orderla chicken chop + nasi putih + tomyam campor + telor mata + ice blended soursop + iceblended choc, macam sedaap annn? memang sedap lawehh! RM23.00 semuanya, weh, murah la kan? =)

haaa, ni la yang aku cuba nak sampai kan, korang tengok ok, kat area kl ni, mana korang nak dapat harga macam ni.


chicken chop - RM9.50
(pakcik google nye gambo , yang sebenar tambah muffin kecik :P)


ice blended buah n choc - RM3.00
(thanks lagi uncle google! )

n macam2 agilah yang murah kat sini :P then, yang paling penting, restoren ni sangat la ramai orang, dari la lepas magrib ke tengah malam, mesti ada je orang datang makan ok. makanan dye pon not bad ah, sedap. aku layaaan! heh. tengah2 aku makan tu, tiba2 tergerak jap nak buat analisa keuntungan yang mamak2 ni dapat dalam sehari. korang tengok ni ha.
  • kat dalam kedai tu ada lam 5o meja
  • katalah pukul rata, setiap sejam 35 meja yang penuh
  • orang yang datang makan bersilih ganti, lam sejam ada la dalam 5/6 orang datang makan kat satu meja pada satu-satu masa
  • n pukul rata dorang baya kire2 5/6 orang, RM 25 orang 1 meja (sorang paling busuk makan RM5.00) .
  • dalam sejam, 35 meja penuh X RM25.00 = RM875 SEJAM!
  • tu kire yang paling murah k, sekepala RM5. kalau yang jenis suka makan macam aku? chicken chop bagai2. fuh. banyak wehh!
  • ok done untuk sejam. kedai tuu bukak untuk 24jam. kata la dalam sehari, orang penuhkan 35 meja untuk 8 jam peak hour, kul 7-9 (breakfast), 12-2 (lunch ), 8-12 (dinner )
  • kire2, 8jam X RM875 =   RM7000 SEHARI!
  • gile banyak weh~ tolak gaji pekerja,15 orang, sorang gaji dalam rm30 = RM450, 
  • modal katela separuh (campur sekalo sewa kedai + api air ), busuk2 sehari Untung dalan RM3500
  • SEBULAN BAPE? RM3500 X 30 HARI = RM 105000 sebulan!. weh, banyak kott~
  • ni kiraan kasar aku ikut sehari yang paling2 minimum ok, sekepala RM5 bayang kan keuntungan sebenar? kalau time ada bola? time world cup? dengan tv 5 buah n screen besa tuu? lu pikirlah sdiri!. hahaaha.
ok done mengira. hehe. bagi pencinta makanan macam aku ni. aku ni jenis xkesah sangat makan apa pon, bab kata kawan2 kelas aku, " kau ape yang xsedap alia!" hahah serius, aku memang nak ada sumting macam kafe @ kedai makan @ bakery @ kilang makanan sendiri . sangat suka beniaga. sampai ada 2 3 orang lecturer aku cakap aku ni silap amik kos kot! haha meniaga is my passion, tolong la faham. harap sangat2 cita2 yang satu ni tercapai. rasullullah pun meniaga.. dalam islam pun ada sebut, 
9 dari 10 punca rezeki adalah dari perniagaaan

betul x? betulkan aku kalau tersilap :) hurm apa2 pon, doakan aku teman! :) kla, mau beradu.

take care!! <3


No comments: