DEAR VISITOR,


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bermakna aku yang terbaik dalam kalangan kamu. bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya akan dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan." - Hassan al Basri

Kita usaha yang terbaik, Semoga Allah terima amal-amal kita =)

Dec 7, 2012

SOMALIA: PRIHATINKAH KITA?


“Kami tidak mempunyai bekalan makanan yang mencukupiTubuh anak-anak semakin kurushingga menampakkan rangka akibat kekurangan zatSaya kasihan melihat mereka namun sayatidak mampu untuk berbuat apa-apa.

“Sungguh sedih apabila dalam perjalanan merentas padang pasir yang kering- kontang bagimendapatkan bantuan makanananak sulung saya meninggal duniaLebih memilukan lagianakedua pergi dijemput ilahi sebaik sahaja jenazah anak sulung saya dikebumikan”luah Sainabdalam nada suara bergetar menahan hiba.

Ini antara nasib malang yang terpaksa ditanggung oleh jutaan manusia yang mendiami negaraSomalia, sebuah negara yang terletak di benua Afrika.Negara ini yang mengalami krisis makanan yang menjadi krisis kemanusiaan terburukpada abad ke-21 ini telah memaksa  jutaan rakyatnya berebut bagi mendapatkan bantuan makanan untuk meneruskan kehidupan.

Latar Belakang Sejarah:

Somalia,sebuah negara yang menjadi tuan rumah kepada bencana kemusnahan seperti kemaraukonflik saudarapeperangan suku kaum,ketidakstabilan politik,  penyakit epidemic seperti kolera dan berpuluh lagi bencana yang setiap masa meragut jiwa penghuni negara itu.

Bantuan demi bantuan datang dari segenap penjuru dunia khususnya dari badan-badan kemanusiaan datang bertalu-talu hanya mampu meringankan derita yang dihadapi dalam jangka masa yang pendek. 75 peratus rakyat Somalia menderita disebabkan kekurangan zatmakanan.  Tambahan lagicampur tangan politik yang kononnya untuk membina semula kedamaian dan keselamatan bahkan menambahkanlagi kekacauan dan konflik sedia ada.

Jika diimbas kembali faktor utama yang menjadi punca utama kekacauan di Somalia bermula di era kolonialisme.  Titik pertemuan antara Somalia dengan dunia Islam bermula apabila umat Islam bermigrasi  ke Habsyah bagi lari dari tekanan dan penyeksaan musyrikin  Makkah

Penjajahan yang dihadapi oleh negara ini oleh British pada abad ke-19 menarik negara ini ke kancah peperangankebuluran dan penyakit yang tidak berkesudahanPada tahun 1887, Itali pula mengambil tempat menjadi penjajah kepada negara yang mendapat jolokan “Tanduk Afrika”iniTakdir telah tertulis bahawa negara ini terpaksa menghadapi zaman penuh penindasan dan kezaliman sebagaimana yang berlaku padanegara-negara Islam yang lain yang dijajah kuasa barat.

Setelah melalui zaman kolonialisme yang panjangakhinya Somalia mendapat kemerdekaan pada tahun 1960 dan Aden Abdullah dilantikmenjadi presiden.

Walau bagaimanapunpenubuhan sebuah sistem pentadbiran yang adil dan stabil tidak dibenarkanPada tahun 1960, satu siri rampasan kuasaketenteraan telah dilakukan dan Jeneral Mohamad Siad Barre mengambil alih tampuk pemerintahan

Semua parti politik dihapuskanPandangan Barre terhadap Islam yang dianggapnya sebagai tembok penghalang kepada sistem sosialis yang ingin dilaksanakannya menjadi pencetus kepada pengharaman majalah-majalah dan akhbar-akhbar IslamikRamai golongan-golongan intelektual dan ulama-ulama yang menentang polisi tersebut dihukum di bawah arahan Barre.

Barre lari meninggalkan Somalia apabila pergaduhan pada 1991 dan terjadilah perang saudara yang besarKinilebih dari sejuta orangkebanyakan umat Islam terpaksa berpindah ke beberapa buah negara Afrika yang lain.

Paling Teruk Di Dunia:

Hari ini, Somalia yang terletak di timur Afrika merupakan salah satu negara yang berhadapan dengan ancaman kemarau dan kebulurankronik selain di Habsyah (sekarang Ethiopia), Djibouti, Sudan dan Kenya
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(PBBmengjangkakan krisis kebuluran berkenaan akan merebak dalam tempoh 2 bulan di Somaliasekiranya tiada bantuan dihulurkan. Data yang dikeluarkan oleh Unit Analisis Keselamatan Makanan dan Nutrisi(FSNAUmenganggarkanseramai 3.76 juta rakyat Somalia terpaksa mengharapkan bantuan kemanusiaan dari segi bantuan makanan dan ubat-ubatan.

Anda bayangkanmajoriti rakyatnya sanggup merentas kawasan panas kering dengan berkaki ayam di bawah terik matahari yang mencecah50 darjah Celcius untuk ke kem-kem pelarian yang menyediakan bantuan makananIni semua tidak lain dan tidak bukan adalah keranamereka tidak tahan lagi menjalani kehidupan di tanah sendiri yang kehabisan sumber makanan.

Akhirnya mereka tiba di kem dalam tempoh 24 jam tetapi mereka tiba dalam keadaan lesutidak terurus dan kurus keringLebih menyedihkanlagi,ada diantara mereka mati  sebelum sempat menjejakkan kaki di kem berkenaan terutama kanak-kanak dan bayiCuaca panas dankebuluran antara faktor utama meragut nyawa mereka.
Dianggarkan secara purata setiap hariseramai 60 bayi mati akibat kelaparan dan kurang makanan berkhasiatselain kemusnahan tanamandan haiwan ternakanBerdasarkan kepada statistik Program Pemakanan Dunia (WFPmendapati seramai 3.5 juta orang di Kenya, 3.2 jutaorang di Habsyah, 2.5 juta orang di Somalia dan lebih 100,00 orang di Djibouti terdesak memerlukan bantuan makanan.

Menurut Ketua Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR), Antonio Guterreskrisis makanan dan kemaraudi Somalia adalah antara paling teruk di duniaBeliau juga meluahkan perasaan sedih apabila menyaksikan banyak nyawa terkorban akibatmusim kemarau dan panas terik“Saya tidak pernah melihat kem-kem pelarian yang sesak dengan orang ramai yang hadir dalam keadaanterdesak dan tidak bermaya,” katanya.

“Paling menyedihkan apabila melihat seorang ibu yang kehilangan tiga orang anak serentak ketika menuju ke kem pelarian,” Jelasnya lagimengenai satu perempat daripada 7.5 juta orang Somalia yang membanjiri kem pelarian.

Krisis Dalaman

Menurut Penganalisis Ekonomi dan Pensyarah Kanan Pengurusan Stategik Kolej PerniagaanUniversiti Utara Malaysia (UUM), Dr Haim HilmanAbdullah, krisis kebuluran di wilayah Afrika tidak berkesudahan sekiranya masalah dalaman di negara itu tidak diselesaikan pada kadar segera.Selagi isu rasuahpergolakan politik dan perbalahan rakyat masih belum diatasimaka secara tidak langsung ia menyebabkan  ekonomi negarasemakin merosot.

AkibatnyaAfrika terus terkekel sebagai negara miskin dan mundurSelain kacau bilaukenaikan harga api dan bahan mentah turutmenyumbang kepada krisis kepada beberapa wilayah di Afrika.

Disebabkan faktor itukebanyakan negara majubadan korporatindividu dan agensi bantuan terpaksa mengehadkan perbelanjaan stokbekalan makanan yang ingin diagih-agihkan kepada rakyat Somalia. 
Bagi rakyat Afrika pulamereka mengalami kesukaran mengeluarkan sumber makanan daripada hasil pertanian kerana faktor cuaca yangpanas dan kedudukan geografi yang dikatakan tidak sesuai untuk menjalankan aktiviti pertanian.

Kemarau berterusan:

Cuaca panas dan kemarau berpanjangan telah menyebabkan 12 juta rakyat di beberapa wilayah itu terpaksa berjalan kaki ke kem pelarian bagimendapatkan bantuan makanan dan ubat-ubatan.
Tambahan lagikrisis kemarau tersebut turut mengakibatkan haiwan ternakan seperti kambinglembu dan unta terkorbanJika musimkemarau lima tahun lepas hanya mengorbankan 20-30 ekor haiwan ternakan setiap bulan tetapi kemarau pada tahun iniangka haiwan yangmati hampir mencecah 50 ekor per bulanIa sekaligus menyebabkan rakyat Somalia kehilangan sumber makanan mereka.

Berdasarkan kajian saintis Pusat Geologi Amerika (USGS), Chris Funk, mengjangka musim kemarau di Timur Afrika akan berterusan dalamtempoh yang sukar dipastikanKadar purata hujan di Somalia juga mencatatkan di bawah paras paling rendahLebih memburukkan keadaanlagiisu pemanasan global dijangka meningkat dan ini menyukarkan lagi usaha rakyat Afrika untuk menjalankan aktiviti bercucuk tanamkerana kekurangan sumber serta tanah kering kontang.

Bagi menghulurkan bantuan makanan kepada rakyat Somalia yang kebuluranUNCHR dan kerajaan Habsyah mengambil inisiatifmenyediakan kem di Dolo Ado, HabsyahDianggarkan kem berkenaan menerima  hampir 2,000 pelarian baru setiap hari.


sumber :  

1. Web Rasmi Universiti Utara Malaysia (UUM),
2. Dr Haim Hilman Abdullah; Penganalisis Ekonomi dan Pensyarah  Kanan Pengurusan Stategik Kolej Perniagaan UUM,
Disediakan Oleh:
Lajnah & Unit Kebajikan dan Kemanusiaan PMRAM 2011 

No comments: